VALTEC

Максим Солоненко: 2021 – рік нових викликів

Завершився дуже непростий рік. Поряд із надією на подолання негараздів від пандемії він приніс неочікувані виклики та нові економічні потрясіння. Проте було й чимало обнадійливого позитиву

Зображення Мксим Солоненко Наш співбесідник – Максим Солоненко, директор з продажу та маркетингу «REHAU Ukraine – інженерні системи». Ми запитали його про те, який портрет має рік, що завершився, а також, що цей рік передасть у спадок прийдешньому року.

Як би Ви охарактеризували рік, що минає? Які виклики та несподіванки цього року довелося подолати?

Цього року ми ще раз переконалися, наскільки наразі у світі все є взаємопов'язаним. Кінець 19-го і початок 20-го року можна назвати періодом шоку. Протиепідемічні заходи та обмеження викликали паніку у людей і певний ступор у ділових відносинах. Але вже наприкінці 20-го і на початку 21-го року бізнес певним чином реструктуризував свою діяльність, люди дещо оговталися, багато з них почали працювати у «віддаленому режимі». Уряди багатьох країн стали виплачувати «антиковідні» компенсації, аби підтримати платоспроможний попит. В результаті багато хто почав ремонтувати своє житло, адаптуючи його до нових реалій – помешкання тепер для багатьох ставало не тільки власне житлом, але й робочим місцем. Окрім того, суттєво виріс попит на котеджне житло, таунхауси, дуплекси, триплекси тощо поза межами великих міст і, відповідно, подалі від скупчення людей. В результаті у багатьох країнах стався справжній будівельний бум. Щодо Європи – це, насамперед Італія, Австрія…

Почався, так би мовити, новий етап урбанізації, її новий рівень, з’явилися нові вимоги для житла. І цей спалах одночасного попиту на все, що пов’язано із ремонтом та переобладнанням житла, перевищив пропозицію скрізь. Це стосується будівельних матеріалів, певних промислових виробів, інженерних систем та їх складових тощо... Не вистачало вільних засобів транспортування. Логістичні ланцюги перенапружилися. Вартість контейнерних перевезень збільшилася вп'ятеро. Пам’ятаєте, коли в Суецькому каналі застряг і став поперек русла супер-контейнеровоз десь на тиждень? Це на певний час спричинило справжній колапс у поставках, що точно зачепило всю Європу, але в подальшому цей інцидент викликав ефект «доміно» у постачанні по всьому світі.

Дуже важко передбачити появу «буму» і головне – в умовах вибухового попиту важко планувати постачання і швидко налагодити достатню продуктивність виробництва, адже надмірний попит врешті мине, а надлишкові потужності стануть збитковими… Для того, щоб подолати виклики цього року щодо нестачі певних асортиментних позицій, ми активно застосовували т. з. «селективний» підхід – стосовно об’єктів, товарних груп тощо. Це було непросто, подеколи болісно, але врешті ефективно.

Другий суттєвий чинник стосується певного «егоїзму» країн. Він дуже яскраво проявився у цьому році у багатьох аспектах. Країни, які могли дозволити фінансово перетягнути певні ресурси собі, зробили це. Наприклад, Китай, який першим почав відновлюватися від пандемічного шоку, перетягнув на себе певні сировинні контракти.

Світова «сировинна криза» – це, так би мовити, побічні наслідки пандемії. Хто до цього пристосувався найкраще, той і виграв.

Як події в світовій економіці вплинули на український будівельний сектор загалом та на ваш сектор зокрема?

Щодо нашої компанії тут, в Україні, то мабуть півроку ми не відчували цього «сировинного» впливу, у нас були наповнені склади аж до червня місяця, ми працювали планово. Потім, після липня, ми теж відчули певний дефіцит. Все працювало «з коліс», питання реалізації товарів взагалі не поставало, все «розходилося» моментально, тому що і в Україні, трохи з затримкою, також почався певний будівельний бум, і значно збільшилася потреба в матеріалах для ремонту, санації та оновленні, а відтак, зріс і попит на все, з цим пов’язане. За фінансовими та кількісними показниками наші плани були виконані із суттєвим перевищенням. Треба визнати, що з точки зору надходжень, рік що минає, був для нас дуже успішним. Проте в Європі «бум» був набагато яскравішим.

Нашу групу в цілому «сировинна криза» оминула. Всередині корпорації REHAU останніми роками закупівлею сировини займалася виключно компанія Meraxis, що має багаторічний досвід в області дистрибуції полімерних матеріалів. Завдяки діяльності Meraxis вся міжнародна група компаній REHAU не відчула негативів від нестачі сировини. Ми впевнені у сталому постачанні – наприклад, концерном REHAU вже побудований новий завод із застосуванням найновіших технологій.

Саме так й долатимемо «сировинну кризу».

Певно наслідки «сировинної кризи» (і паралельної з нею – енергетичної кризи) наша економіка відчуватиме ще декілька наступних років. Як по-Вашому, чого варто очікувати?

Ринок інженерних систем для будівництва сам по собі дуже живий організм, наш сегмент ринку – дуже конкурентне середовище, у будь-якому випадку «пустоти» та нестачі будуть заповнюватися, дисбаланси – вирівнюватися. Я не думаю, що будуть довготермінові глобальні проблеми, але ми будемо залишатися активними учасниками всіх світових процесів.

Для кінцевих споживачів в нашій галузі завжди знайдеться альтернативне рішення, «невидима рука ринку» допоможе і виправить негаразди, все врешті стане на свої місця. Коливання ще будуть певний час, але якщо брати дві криві «попиту» та «пропозиції» – то вони врешті обов›язково зустрінуться, хоча допоки неясно, на якому рівні. Наразі на це можуть також повпливати коливання валютних курсів і у нас, і в країнах-сусідах, з якими у нас є сталі торгівельні стосунки.

На який сектор ваша компанія наразі налаштована більше – на багатоповерхове масове будівництво чи на активність в приватному секторі (тобто в індивідуальному будівництві)? Яку роль відіграють монтажні і інсталяторські компанії у підтримці бізнесу у вашому секторі HVAC в Україні?

Повторюся – в нас є ринкова економіка, і наша галузь аж ніяк не є виключенням. Я певен у дії ринкових сил, які в подальшому скорегують і скерують поточну діяльність.

Ми не знаємо, який напрямок обере монтажник за більш привабливий для себе, куди найбільше піде наша продукція. Але хочу сказати, що в 2022році REHAU Ukraine буде святкувати своє 25-річчя, а це означає, що ми маємо певний досвід практичної діяльності на ринку України і досвід подолання криз в наших умовах. Нами напрацьований величезний досвід, як у багатоповерховому масовому будівництві, так і в приватному секторі. Ми будемо збалансовано представлені на обох ринках, у нас достатньо сил і компетенції, щоби бути присутніми на обох напрямках, незважаючи – чи радше беручи до уваги, що наразі «приватний» сектор виглядає більш прогнозованим. Наша пропозиція не є власне нішевими виробами, тобто, ми пропонуємо масову продукцію, яка матиме попит і у індустріальному будівництві, і в сегменті для «малих» замовників.

Наші монтажники та партнери разом з нами витримали в цьому році доволі тяжкі випробування стосовно термінів виконання замовлення. Якщо на Заході замовники звикли до того, що всяке замовлення подеколи треба очікувати і по 3-4 місяці, то у нас відтермінування поставки більше тижня-двох – почасти це «ґвалт і неподобство». Якщо вже завтра замовлення не буде у тебе на будмайданчику, то, як тепер кажуть – «діслайк і отпіска».

Зараз це трохи змінилося. Замовники почали відчувати, що потрібно мати правильне планування, певну власну складську програму, стійку логістику, всі повинні навчитися «чекати». Якщо ти впевнений у своєму партнері-монтажникові, а він впевнений у якості твого продукту, то й кінцевий споживач повинен набратися «правильного терпіння», щоб також отримати належну якість і гарантії. На Заході щодо цього давно існує певна «культура» виробництва, культура сервісу, культура забезпечення ланцюжка поставок, культура хеджування ризиків від зміни цін за період постачання – тобто є культура замовлень для високоякісних продуктів. Поступово це розуміння приходить і до нас.

Як Ви будете переорієнтовувати свої бізнес-пропозиції наступного року? Що буде мотиватором розвитку ринку HVAC в короткостроковій та середньостроковій перспективі?

Для нас 2022 рік буде роком доленосних змін. У нас на ринок вийдуть нові продуктові лінійки. Це абсолютні нові продукти, не модифікації існуючих, а насправді нові системи, нові програми, нові напрямки. Те, про що можна розповісти вже – ми хочемо опанувати деякі нові для нас ринкові сегменти, наприклад стосовно фільтрації води.

Як ми очікуємо, основними нашими флагманами наступного року будуть системи Rautitan, але паралельно ми будемо входити в інші ринкові ніші, наприклад, розширювати імплементацію систем ґрунтових теплообмінників Awadukt Thermo, брати участь у програмах розвитку біогазових установок, інших систем і виробів, які стосуються енергоефективності, енергозбереження та альтернативної енергії. Стосовно маркетингових заходів ми будемо розширювати інформування через діджиталізоване середовище – через соціальні мережі та у вигляді відео-контенту тощо.

Наостанок хочу привітати наших партнерів, наших замовників та всіх українців з Новим роком, і побажати їм ні за яких обставин не втрачати надію на краще, а запорукою кращого стане лише кропітка сумлінна спільна праця.

Більше важливих статей і новин в Telegram-каналі AW-Therm та корисні відео на Youtube-каналі. Долучайтесь!

Просмотрено: 2 083


Оставьте комментарий

Telegram