Друзі, донедавна у вас була можливість читати друкований журнал AW-Therm, єдине в Україні видання у сфері HVAC.

Ми намагалися просто і доступно пояснювати управління мікрокліматом житлових і службових приміщень через розумні інженерні системи. Наш журнал був настільним посібником для монтажників, головних інженерів, проектувальників, керівників, менеджерів з продажу інженерного обладнання, забудовників та всіх, хто цікавиться темою.

Повномасштабна агресія росії змусила припинити випуск друкованого AW-Therm. Проте, наш медіаресурс продовжує свою роботу в електронному форматі на сайті та в соцмережах: Facebook, Instagram, Telegram, YouTube, TikTok.

Тематика опалення, енергоефективних технологій, водопостачання, кондиціювання, вентиляції, автоматики та систем віддаленого контролю залишається важливою і потрібною. Ми прагнемо зробити її доступною для кожного, хто хоче покращити свій дім у Вільній Україні.

AW-Therm продовжує пропонувати цікаві інженерні рішення та новинки ринку HVAC, які важливо знати і вивчати. Якщо наша робота корисна вам, підтримайте українське видання AW-Therm донатом, щоб отримувати актуальну інформацію про світовий і український інженерний ринок.


Я БАЖАЮ ПІДТРИМАТИ

Мерч AW-Therm інтернет магазин

Розвиток полімерних трубопроводів і трубних систем в Україні. Погляд експерта

Редакція продовжує публікувати інтерв’ю із представниками бізнес-спільноти та компаній HVAC, залучаючи до розмови найкращих експертів галузі. Сьогодні наш співрозмовник – Олександр Хіміч, генеральний директор компанії «Виробнича фірма «ХІТПЕКС УКРАЇНА», яка є надійним постачальником поліетиленових труб та фітингів на вітчизняному ринку. Ми запитали його про те, з чого починався та як розвивався ринок трубних систем в Україні, та які подальші перспективи в цій галузі

Зображення Олександр Хіміч

Пане Олександре, давайте пригадаємо, з чого починався розвиток полімерної труби на вітчизняному ринку?

Пластикова труба в Україні, як явище, з'явилася в середині 90-х років минулого століття. Тоді власне і почався бум пластикової труби на вітчизняному ринку. Одна із перших труб, яку завозили в Україну – це була труба з поліпропілену. В Україні тоді було три фірми, які займалися таким продуктом – це фірма в Києві, яка займалася трубою Firat Plastik (Туреччина) та дві фірми у Львові та Донецьку, які завозили трубу Ekoplastik (Чехія).

Я починав свою трудову діяльність саме з поліпропілену. В ті часи ми конкурували з виробниками металевої труби, тому що поняття «пластикова труба для опалення та водопостачання» для багатьох споживачів був якийсь нонсенс. Перша наша робота була побудована на тому, що потрібно було переконати українського споживача, що пластикова труба теж має право на існування. Вона є не просто дешевша, ніж метал, але і більш екологічна, довговічна та має дуже багато додаткових переваг.

Крім компаній, які займалися поліпропіленом, були фірми, які займалися ПВХ пластиком. Він був ще одним сегментом нашої конкуренції. І тут потрібно було переконати споживача, в чому переваги поліпропіленової труби, порівняно з трубою ПВХ.

В цілому можна сказати, що всі пластики мають дуже різну градацію по якості. Ця градація є набагато більшою, ніж у металів. Тому труби з ПВХ робили для нас деяку конкуренцію, але час показав, що просування на ринок України поліпропілену дав більший результат, оскільки ПВХ не є таким ефективним в секторі опалення і водопостачання.

Яким був наступний етап розвитку на ринку полімерної труби?

Наступним етапом був вихід на український ринок систем із зшитого поліетилену. Перша така система зі зшитого поліетилену – це був польський бренд KAN-therm. Згодом з'явилися інші європейські бренди, такі як REHAU, ТECE і Wirsbo (яку згодом купила компанія Uponor). До речі, я теж доклав зусилля до того, щоб Uponor вийшов на ринок України. З 2002 року я працював директором компанії «Аква-Пекс» і ми першими представляли цей бренд українським інсталяторам.

Зображення молекулярна сітка труби для опалення

Молекулярна сітка для труби PEX-A

Ви починали роботу зі зшитим поліетиленом на початку 2000-них років. Які були нюанси виводу на ринок нових брендів якими ви займалися?

Якщо говорити про 2000-ні роки, на той час вже в людей практично не було такого страху перед пластиком. Зникло переконання, що має бути тільки металева або металопластикова труба. Ринок зустрів добре і я хочу сказати, що в цьому питанні дуже велику роботу провела польська компанія KAN-therm, зусиллями менеджерів, які працювали тут, в Україні. Коли ми починали просувати Wirsbo, ми, до певної міри, брали приклад саме у KAN-therm як ефективно це робити. KAN у співпраці з компаніями «Київміськбуд», «Житло-Інвест» та іншими будівельними організаціями завів на ринок України трубу PEX. Загалом, якраз в цьому сегменті конкуренції зшитому поліетилену немає. Поліпропілен в таких містах як Київ, Одеса, Харків на висотному будівництві не використовувався. А зшитий поліетилен використовувався широко, хоча він і дорожчий. Такі системи отримали велику популярність саме на висотному будівництві.

Як відомо, в ті часи широко використовувалися труби не тільки зі зшитого поліетилену, але й технологія металопластику. Що Ви можете про це сказати?

З кінця 90-х і на початку 2000-х років металопластикова труба набирала обертів своєї популярності в Україні. По прогнозу багатьох на той час вважалося, що ця труба буде лідером продажів, а такі системи як поліпропілен підуть з ринку і їх тут більше не буде. Але різні ситуації вносять свої корективи. В Україні з’явилися такі системи, як Valsir (Італія), Henco (Бельгія), Prandelli (Італія), Kisan (Польща) та ін.. Але специфіка нашого не зовсім цивілізованого ринку призвела до того, що з'явилося багато підробок вказаних систем. Візуально відрізнити оригінальну трубу від підробки було дуже важко. Саме тоді, коли масово почалися проблеми з металопластиковими трубами і фітингами, аварії на об'єктах, ніхто не з'ясовував, що це причина в контрафактній продукції, а робили свої висновки.

Отже, з одного боку, металопластикова труба в нас на ринку була скомпрометована, а з іншого боку, сегмент нового висотного будівництва дуже сильно розвивався і саме в цьому сегменті ідеальним варіантом був зшитий поліетилен. Металопластик не міг конкурувати з цим. В Європі була інша ситуація, там є багато приватного будівництва, невисокі будівлі, максимум 5 поверхів. Металопластикова труба у них дотепер популярна. І там імовірність підробок на ринку завжди була дуже низькою.

Зшитий поліетилен PEХ-а - це в цілому недешева труба, яка має одну суттєву перевагу: PEX-а майже неможливо підробити. А якщо робити справжній PEX-а на тих же китайських заводах, то, враховуючи логістику, ціна на перевірених європейських виробництвах буде навіть дешевше.
Зображення конструкція з'єднання пресс-фітинга

Конструкція прес-фітингу для металопластикової труби

Як далі розвивалися інженерні мережі?

Далі всі системи в цілому розвивалися у своєму темпі. Розвиток металопластику був сповільнений, поліпропілен розвивався, продовжувалося впровадження труби РEХ. В цей час почали змінюватися лідери ринку. KAN-therm, який відіграв велику роль на початковому розвитку українського ринку поліетиленової труби, на якомусь етапі пальму лідерства передав REHAU. Труба REHAU німецького бренду мала дуже велику популярність завдяки хорошій якості та довіри до відомого бренду.

Одночасно виходили на ринок нові, менш відомі системи. Хтось з'являвся на ринку та швидко зникав, як наприклад, російський «Бір Пекс». В цілому, до початку війни у 2022 році в Україні спостерігався активний розвиток систем PEX. Наприклад, в системі TECE (Німеччина), в якій використовувалось спочатку 90% металопластикових труб і 10% труб PEX, на сьогодні ситуація, думаю, діаметрально протилежна. Труби з PEХ тепер набагато більш популярні, ніж металопластик. Це теж говорить про тенденції нашого ринку, як вони змінилися за останній час.

Зображення труба зі зшитого поліетилену

Труба зі зшитого поліетилену

В яких роках на ринку трубних систем вступили в гру вітчизняні виробники?

У 2000-х роках на ринку України з'явилися цілий ряд заводів, які почали виробляти поліпропіленову трубу. Багато з них вже пішли з ринку, бо не враховували саме якість, як основу здорової конкуренції. А залишились саме ті, хто зробив акцент на якості виробництва і готового продукту. Можна назвати такі заводи, як «Розма» та «Сан Тех Рай».

Ми прийшли до сьогодення. Що Ви можете сказати про теперішню ситуацію на ринку?

На сьогодні чітко простежується тенденція, що в доступному сегменті знаходиться поліпропілен. У сегменті поліпропілену теж є дорожчі бренди, такі як Ekoplastik (Чехія), Aquatherm (Німеччина), і є дешевші – турецькі, китайські, українські. У більш дорогому сегменті – зшитий поліетилен. В сегменті PЕХ дуже важко зробити велику градацію по якості. За деякими виключеннями, в основному ці труби виробляються на європейських заводах. Різниця може бути лише в фітингах.

Отже, ринок саме труб вже більш-менш сформувався, але почали змінюватися системи, фітинги та способи монтажу. Які тут спостерігаються тенденції?

Спосіб монтажу пов'язаний з типом труби. Якщо це поліпропілен, то застосовується полідифузійнt зварювання. Якщо це системи ПВХ - то це клейові системи монтажу. Якщо це зшитий поліетилен - то це, як правило, монтаж натяжною гільзою або системи швидкого монтажу по типу Quick & Easy. А якщо це металопластик, то в традиційному металопластику застосовуються прес-фітинги, або різьбові фітинги. Ще бувають специфічні металопластики, які використовуються під натяжну гільзу. Таку трубу рекомендують в тих випадках, коли треба зробити монтаж ззовні. Ми вважаємо, що єдиний плюс цієї труби, порівняно зі зшитим поліетиленом - це те, що при лінійному розширенні труба не змінює свою форму, на відміну від простого неармованого PEX.

Зображення схема монтажу системи монтажу Heat-PEX Evolution

Схема монтажу системи Heat-PEX Evolution, довідник завантажте за посиланням

Які сучасні тренди на ринку трубопроводів прослідковуються?

У зв'язку з війною в Україні, небагато що змінилося, але існує тенденція, що люди віддають перевагу дешевшому продукту і не дуже хочуть купувати дорого. Тут саме час згадати про нашу систему HEAT-PEX. Адже з моменту її розробки у 2014 році, коли почалася війна, вже тоді люди хотіли бачити якісну, але більш конкурентоспроможну за ціною систему. До того, коли ми розробляли свій фітинг Evolution з натяжною гільзою, ми ставили завдання зробити найбільш просунутий фітинг в технічному плані. Ми брали все те краще, що було зроблено за останні 30 років і впровадили додатково свої розробки.

Є банальне питання, яке продовжує турбувати наших монтажників з приводу пластика і латуні. Я знаю, що саме в ваших лінійках системи HEAT-PEX йде повністю дубляж латунь-пластик.

Так і є. Система HEAT-PEX єдина в Україні, а можливо і у світі, яка дає можливість вибрати матеріал який подобається більше. Є один і той же трійник, чи коліно, і його виконано як в латуні, так і в пластику. Ми завжди даємо інсталятору можливість вибору.

Зображення трубні системи ХІТПЕКС

Системи HEAT-PEX

Так все ж таки латунь, чи пластик? Трапляються випадки, що течуть саме пластикові фітинги

У нас дуже часто під час проблемних моментів монтажники починають звинувачувати систему, а виробники системи кажуть, що винні монтажники. Я вважаю, що так ставити питання взагалі некоректно, оскільки ми робимо одну справу, виробник системи та монтажник – як одне ціле. Тут потрібно мати розуміння, що і технічний пластик PPSU і латунь мають право на життя. У кожного є свої плюси та свої мінуси. Єдиний момент полягає в тому, що коли людина починає працювати з PPSU, то вона повинна розуміти, що тут ціна монтажної помилки більш висока, ніж коли є робота з латунню. Але сама ціна латуні вища, ніж пластику. Якщо змонтувати PPSU по технології правильно, то в цього матеріалу є і свої переваги відносно латуні (довговічність, стійкість до хімічних абразивних елементів, неможливе внутрішнє заростання). В латуні з часом можливі корозійні процеси. Одним словом, тут потрібне розуміння, що якщо обирати пластик, то треба більш відповідально ставитися до інструкції з монтажу.

Зображення Фітинги з латуні та PPSU системи трубопроводів Хіт-Пекс

Фітинги з латуні та PPSU

Як Ви вважаєте, за якою технологією майбутнє в трубопроводах?

Нині, кращого матеріалу, ніж зшитий поліетилен в хімічній промисловості не придумано. Починаючи з 72-го року всі виробляли зшитий поліетилен за методом німецького вченого Томаса Енгеля. На сьогодні провідні виробники виготовляють трубу PEХ-а з тими ж самими характеристиками, але іншим методом – інфрачервоним випромінюванням. Цей метод здешевлює процес. Тому я думаю, що технології будуть йти в бік саме здешевлення виробництва. Моє особисте бажання полягає в тому, що, не зважаючи на те, що такі тенденції існують у виробників, потрібно, щоб все це відбувалося не за рахунок якості. Ще дуже боляче дивитися на те, коли в нас, наприклад, продається труба з простого поліетилену, на якій написано PE-RT. На жаль, у нас дотепер існують такі ситуації, на відміну від Європи. Хотілося б, щоб ринок розвивався цивілізованим шляхом, щоб не просто випускалися нові стандарти, а ці стандарти були контрольованими.

Зображення екструдер та труби для теплої підлоги

Екструдер та труби PEX-A

Більше важливих статей і новин в Telegram-каналі та корисні відео на Youtube-каналі та у TikTok.  Долучайтесь!

Переглянуто: 4 427


Залишити коментар

Telegram