Мерч AW-Therm інтернет магазин

Що з цінами на кондиціонери?

Ю. Горський

Ні для кого не секрет, що частка китайських кондиціонерів в Україні вже перевищує 90%. Тому негативні тенденції, що зачіпають імпорт кондиціонерів з Китаю, безпосередньо впливають на ринок кліматичної техніки і в нашій країні. Читачі журналу AW-Therm, які прямо чи опосередковано пов'язані з міжнародною торгівлею і, зокрема, з HVAC обладнанням, проінформовані тим, якими безпрецедентними подіями закінчився минулий рік і почався цей

Тема статті – різкий стрибок вартості на морські перевезення, зростання цін на сировину, зміцнення курсу китайської валюти та несподіване введення в Україні ліцензування імпорту холодоагентів і кондиціонерів. Але давайте про все по черзі.

Морські перевезення подорожчали на 600%

Зображення обкладинка журналу Time Протягом усієї осені 2020 р. на світовому ринку контейнерних перевезень зростала криза, що наприкінці року перетворилась у справжній колапс. Ціни на морський фрахт підвищилися в рази, та сухопутна логістика не витримувала навантаження. Хтось просто не міг відправити товар, а хтось платив за перевезення втридорога. Загалом, у 2020-му, названому журналом Time «найгіршим роком в історії людства», ще одне лихо прийшло з Китаю.

Фрахтовий індекс SCFI (рис. 1) у Європейському напрямку за останній рік виріс за TEU (еквівалент 20-футового контейнера) на 600%.

Зображення індекс SCFI Рис. 1. Фрахтовий індекс SCFI (Шанхайський індекс контейнерних перевезень) з червня 2020 по травень 2021. Цей індекс показує зміну фрахту на перевезення контейнерів з Китаю в основних світових напрямках

Основна причина різкого підвищення ставок – нестача вільних контейнерів у Китаї . Економіка Піднебесної почала стрімко відновлюватися після пандемії, збільшився обсяг товарів, що постачають на експорт. Морські перевізники та інфраструктура не були готові до такого різкого зростання попиту. Контейнери з Китаю в Європу, США, Мексику і Канаду йшли перевантаженими, однак зворотний потік був мінімальним, тому що через пандемію величезна кількість порожніх контейнерів у Європі та США перестала користуватися попитом. Перевізникам було невигідно переміщувати порожні контейнери, тому вони вважали за краще не возити їх зовсім. В результаті в країнах Заходу зібралася величезна кількість порожніх контейнерів, а в Китаї виник гострий дефіцит.

В один момент ставка на морський фрахт стала вище залізничної, тоді великий обсяг вантажів перейшов на залізницю. ЇЇ навантаження сильно зросло, а тарифи підскочили, але через те, що на частку суші ніколи не припадало більше 2-3% всього вантажопотоку Схід-Захід, сухопутна логістика не змогла надати надійну альтернативу морю. Перевозити товари суходолом хоч і швидше, але складніше та дорожче. Тим більше перетнути кордон зараз стало набагато важче, ніж до пандемії.

Якщо протягом 2020 року ставки на перевезення 40-футового контейнера з Китаю в порт Одеса складали приблизно US $ 2000, то в кінці року вони підскочили до US $ 6000-8000, а станом на кінець травня 2021 досягли неприйнятного рівня – US $ 10000-13000.

До чого веде така ситуація? До зростання цін на всі товари, вироблені в Китаї. Наприклад, доставка одного побутового кондиціонера в Україну зараз коштує на US $ 30-40 дорожче, ніж у 2020, а великої побутової техніки – дорожче на US $ 100-150.

Сировинний бум

Відновлення світової економіки після пандемії швидко збільшило попит на сировинні товари. Сировини стало не вистачати. З кінця 2020 р. ціни на неї стрімко зростають, і ця тенденція, як очікується, продовжиться в міру пожвавлення світової економіки.

Ціни на матеріали: сталь, мідь, алюміній, ударостійкий полістирол (HIPS), необхідні для виробництва кондиціонерів та інших промислових товарів, почали різко зростати і до сьогодні вже досягли максимального рівня за останні кілька років.

Федеральна Резервна Система США, центральні банки і уряди провідних економік світу продовжують накачувати економіку грошима, не надто турбуючись про інфляцію.

Тим часом Китай, як країна з розвиненою обробною промисловістю, активно відновлює промвиробництво після пандемії, що на тлі подорожчання сировини змушує дорожчати й промислову продукцію з металів. Поки промисловість прискореними темпами задовольняє відкладений попит, сировинний бум загрожує вдарити і по пересічному споживачеві, створивши в перспективі додатковий інфляційний тиск на глобальну економіку.

Наскільки дорожчає сировина

Подорожчання сировини можна побачити на графіках котирувань LME (Лондонській біржі металів) – зріз даних з січня 2020 р. до кінця травня 2021 р. для міді, сталі й алюмінію (див. рис. 2-4).

Здорожчення цін на сировину

Рис. 2-4. Здорожченні цін на сировину

Сталь й алюміній зростають у ціні переважно через те, що Китай скорочує їхнє виробництво. Мідь зростає через прогнози та обіцянки політиків стимулювати використання відновлюваних джерел енергії та електромобілів.

Полімери, на жаль, не залишилися осторонь і теж дорожчають (рис. 5).

Зображення ціни на ударостійкий полістирол Рис. 5. Ціни на ударостійкий полістирол (HIPS) (RMB/т)

Як сировинний бум позначився на кліматичному ринку?

Перші ознаки тривожної тенденції почали з'являтися ще в листопаді-грудні 2020 року, коли заводи-виробники стали поступово піднімати дистриб'юторам закупівельні ціни, а регіональні менеджери почали говорити про зростання цін на сировину та комплектувальні вироби на рівні 9-12%. На початку 2021 р. ситуація з ростом витрат на виробництво почала змінюватися настільки стрімко, що заводи були змушені кілька разів змінювати ціни українським імпортерам. Іноді доходило до того, що ціни примусово збільшували навіть на вже розміщені та передплачені замовлення «заднім числом». Деякі дистриб'ютори взагалі опинилися в скрутному становищі, коли завод взяв передплату, але не виробив товар до зазначеного терміну та не попередив про це, не бажаючи зазнавати збитків через подорожчання сировини. Гроші повернули, але дистриб'юторам похапцем довелося шукати нового постачальника й розміщувати у нього замовлення вже зовсім за іншими цінами, щоб не загубити сезон.

Станом на травень 2021 р. приблизна картина, яка описує зростання витрат на виробництво кондиціонерів у Китаї в порівнянні з січнем минулого року, виглядає наступним чином (Таблиця. 1).

Як бачимо з таблиці 1 за останні 17 місяців собівартість виробництва зросла на 22,5%.

Зображення зростання витрат на виробництво кондиціонерів

Таблиця. 1 Зміна собівартості виробництва кондиціонерів у травні 2021 року у порівнянні з січнем 2020 роком

Зміцнення RMB

У міру пожвавлення виробництва в Китаї, зміцнилася і його національна валюта. Китайський юань (RMB) за останні місяці різко виріс по відношенню до американського долара й інших валют. Якщо в січні 2020 р. крос-курс пари юань/долар був 6,9 RMB/US$, то в травні 2021 р. він складав вже 6,43 RMB/US$. Що це означає для нас з вами? А те, що тільки через зміцнення курсу китайської валюти в цьому році нам доведеться віддавати за товари, вироблені в Піднебесній, більше в доларах майже на 7%, ніж у минулому році.

Ліцензування імпорту кондиціонерів

28 грудня 2020 року Кабінет Міністрів України поклав під новорічну ялинку всім операторам кліматичного ринку України величезну «свиню». Своєю постановою №1329 КМУ відніс холодоагенти R410a і R32 та все кліматичне обладнання, що містить дані холодоагенти, до переліку товарів, імпорт та експорт яких підлягає ліцензуванню з 1 січня 2021 року, доручивши Міністерству розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства та Мінприроди вивчити це питання.

Повернувшись до роботи після новорічно-різдвяних свят, усі імпортери усвідомили, що розмитнити кондиціонери без Ліцензії, виданої Мінекономіки й узгодженої з Мінприроди, просто неможливо. Згідно з регламентом ліцензія видається за 30 днів. Але що робити, якщо товар вже лежить в порту і продовжує прибувати? Хтось з імпортерів вивантажувався на склади СТЗ, щоб не сплачувати демередж (штраф за несвоєчасне повернення контейнерів), хтось тримав все в контейнерах у порту та змирився з втратами. Але хто ж міг припустити, що 30 днів перетворяться майже в 3 місяці очікування?

Така неприємна несподіванка від уряду буквально заблокувала імпорт кондиціонерів в Україну на довгі три місяці, тому що реально видача ліцензій почалася лише в другій половині березня 2021 р.. У когось прямі збитки склали тисячі, а в когось – десятки тисяч доларів. Зрозуміло що, ці додаткові витрати позначилися на вартості ввезеного товару.

Крім того, в межах стратегії по дотриманню Монреальського протоколу, в найближчі рік-два Україна імплементує систему імпортних квот для фторованих парникових газів й обладнання, що їх містить. Необхідність купівлі квот призведе до чергового подорожчання техніки, але це, очевидно, буде не в цьому році.

Що в підсумку

Ціни на кондиціонери на внутрішньому ринку України в цьому сезоні неминуче зростуть. І зростуть відчутно. Якщо зараз дистриб'ютори максимально відтягують підвищення чи роблять це вкрай обережно, побоюючись розгубити лояльність дилерів, то це лише питання часу та наявності на їх складах торішнього чи купленого на початку подорожчання товару. Всі в одному човні. Як тільки «старі» запаси вичерпаються, ціни можуть піднятися до рівня, що відповідає нинішнім реаліям, тобто приблизно +40 % до рівня минулого року. А наскільки реально будуть підняті ціни залежить від того, наскільки заводи-виробники й дистриб'ютори зможуть та захочуть демпфірувати це зростання за рахунок своєї маржі.

Хто постраждає

Без постраждалих в такій ситуації не обійтись. Зрештою розплачуватися будуть, як завжди, споживачі, тому що кондиціонер стає для них ще більшою розкішшю. Однак якщо споживач, який планував покупку кондиціонера для себе, може її відкласти чи взагалі відмовитися від цього задуму, а от девелопер, який будує комерційну нерухомість, де кондиціонування повітря – обов'язкова частина проекту, такої опції не має. Йому доведеться чи змиритися з новими цінами, збільшуючи бюджет проекту, чи розглядати більш дешеві рішення, йдучи на компроміс з якістю.

Постраждає й весь кліматичний бізнес, адже зростання цін призведе до зниження попиту і, як наслідок, обсягів продажу.

Висновок

Зрозуміло що, ситуація на світовому ринку з ростом цін на сировину та морські перевезення рано чи пізно стабілізується, ціни дещо знизяться й баланс відновиться. Відбудеться це швидше за все, коли критична маса клієнтів просто не зможе платити, й «точка кипіння» (ажіотажного попиту) буде пройдена. Але до цього моменту, мабуть, дійдуть не всі компанії, а ціни до попереднього рівня, на жаль, так і не повернуться.

Більше важливих статей і новин в Telegram-каналі AW-Therm. Долучайтесь!

Просмотрено: 3 336


Оставьте комментарий

Telegram