Водневе паливо вважається одним із найперспективніших джерел безпечної для навколишнього середовища енергії. В даний час виробництво «блакитного» водню обходиться дешевше, ніж «зеленого», проте до 2030 року ситуація може кардинально змінитись, вважають аналітики з BNEF (Bloomberg New Energy Finance)
«Блакитний» водень виготовляється з природного газу з використанням поглинання та зберігання вуглецю (CCS). «Зелений» водень виробляється з води шляхом електролізу з використанням відновлюваних джерел енергії. У BNEF прогнозують, що до 2030 року відновлюваний водень стане дешевшим у всіх регіонах, навіть у країнах з дешевим природним газом (наприклад, у США) та країнах з дорогою відновлюваною енергією (наприклад, у Японії та Південній Кореї).
Нафтові та газові компанії прагнуть й надалі отримувати прибутки і при цьому виглядати прихильними до сталої екологічної енергетики. Наразі вони доволі багато інвестують у «блакитний» водень, але мають діяти якнайшвидше. Принаймні до 2030 року ситуація може змінитися кардинально. Наприклад, Equinor ASA та Royal Dutch Shell PLC планують розмістити свої виробництва «блакитного» водню у таких країнах, як Великобританія, Нідерланди та Німеччина. Проекти з очікуваними датами запуску ближче до кінця десятиліття, такі як завод Equinor H2Morrow у Німеччині, ризикує стати неконкурентоспроможним порівняно із «зеленим» воднем.
«Навіть «сірий» водень, виготовлений з використанням викопного палива без CCS, може до 2030 року коштувати більше «зеленого» водню у 16 із 28 країн, змодельованих BNEF. Це спричинить тектонічний зсув на ринку водню», – стверджують експерти Bloomberg.
І річ не тільки в тім, що надалі розвинуться та дещо здешевіють відновлювані джерела для виробництва «зеленого» водню (насамперед сонячні і вітряні станції), але й впадуть в ціні технології та обладнання для електролізу. За прогнозами, у 2022 році продажі електролізерів зростуть учетверо – завдяки ринкам Китаю, США та Європи. Відтак і попит на чистий водень з боку промисловості перевищить напрямок використання водню в автомобілях в кілька разів.
Найпопулярнішими технологіями отримання «зеленого» водню будуть дві – лужний (порівняно у 2022 р. вона становитиме 75-78% таких поставок) та протонообмінний електроліз (PEM). Лужний електроліз дешевший і найкраще підходить для великомасштабних проектів, будівництво яких планується розпочати саме у 2022 році.
Стрімке зростання водневих компаній і цікавість інвесторів до «зеленого» водню буде підтримана регуляторно – очікується, що понад 20 країн затвердять свої національні водневі стратегії. Європейські фірми-розробники очікували на це і попередньо оголошені проекти почнуть втілюватися у 2022 році, оскільки під них звільняється фінансування Європейського Союзу та стартують національні програми субсидування.
Важка промисловість, ймовірно, буде домінуючим кінцевим споживачем водню, оскільки світ прагне досягти нульових викидів до 2050 року. П’ять секторів – сталь, аміак, метанол, хімічна промисловість та нафтопереробка – будуть використовувати водень у 2022 р. у більшій кількості, аніж усі 51000 водневих автомобілів у світі разом.
Джерело: BNEF
Більше важливих статей і новин в Telegram-каналі та корисні відео на Youtube-каналі та у TikTok. Долучайтесь!
Переглянуто: 2 006 / 2022-07-11 14:12:49